THEMATIC SECTION //

ZONES OF ERROR AND DECAY

Επιμέλεια: Θανάσης Μουτσόπουλος

ΔΙΑΡΚΕΙΑ
έως Κυριακή 31 Ιουλίου

Μουσείο Μπενάκη Κτήριο οδού Πειραιώς
Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Πέμπτη & Κυριακή 10:00-18:00
Παρασκευή & Σάββατο 10:00-22:00

O Robert D. Kaplan, στο βιβλίο του «Η επερχόμενη αναρχία», περιγράφει μία κατάσταση στην οποία, από τα τροπικά δάση του Κονγκό μέχρι τους ουρανοξύστες της Σαγκάης και από την παλιά πόλη του Βελιγραδίου μέχρι τις εγκαταστάσεις των εταιρειών υψηλής τεχνολογίας στη Σίλικον Βάλεϊ της Καλιφόρνιας, ο κόσμος αλλάζει, σε κάτι ανεξέλεγκτο και αστικό. Σε αυτή τη διαπίστωση μπορούμε να προσθέσουμε μια σειρά από οικολογικές τραγωδίες. Ήδη ο πλανήτης έχει ζήσει την καταστροφή δύο πόλεων από ατομική βόμβα, πολυάριθμες πυρηνικές δοκιμές σε εγκαταλελειμμένες ερήμους, νησιά και ωκεανούς, και δύο ακούσιες καταστροφές αστικών περιοχών από πυρηνικά ατυχήματα. Επιπλέον, φτωχές οικονομίες στην περιφέρεια του πλανήτη αποδέχονται, έναντι αντιτίμου, να απορροφήσουν τα τοξικά απόβλητα των ισχυρών οικονομιών του Βορρά. Η ψυχροπολεμική αφήγηση για την πυρηνική καταστροφή και το τέλος του κόσμου, όπως και ο αγώνας της επιβίωσης στο πλαίσιο των ταινιών Mad Max, απ’ ό,τι φαίνεται παραμένουν ακόμη επίκαιρα, την ίδια εποχή που αστικές παραγκουπόλεις συγκομιδής αποβλήτων απλώνονται στην Αφρική και την Ασία. Στη Δύση, από την άλλη, βιώνουμε τις συνέπειες της αποβιομηχάνισης και της οικολογικής τραγωδίας των καλλιεργειών μεταλλαγμένων σπόρων. Μια νέα βιομηχανική αρχαιολογία καταγράφει τους τόπους της καταστροφής, επινοώντας φωτογραφικά μνημεία. Ο Alejandro Chaskielberg επιστρέφει στην κατεστραμμένη Fukushima, κάτι που κάνουν και οι Guillaume Bression και Carlos Ayesta. Από τη χώρα της τελευταίας αυτής πυρηνικής τραγωδίας, την Ιαπωνία, ο Kazuma Obara ταξιδεύει στον τόπο του πρώτου πυρηνικού ατυχήματος της ιστορίας, αυτό του εργοστασίου Chernobyl και της πόλης-φάντασμα του Pripyat. Ο φωτογράφος Kai Loeffelbein καταγράφει το χάος της αποτέφρωσης των ηλεκτρονικών απορριμμάτων στο Agbogbloshie της Γκάνα, την πόλη των ηλεκτρονικών σκουπιδιών Guiyu στην Κίνα και τα κρυμμένα εργαστήρια επεξεργασίας των αποβλήτων στο Νέο Δελχί της Ινδίας. Στο μεταξύ, στις Η.Π.Α., την πιο δυνατή οικονομία της Δύσης, η Catherine Leutenegger αποτυπώνει φωτογραφικά την αστική εγκατάλειψη από το κλείσιμο του εργοστασίου της Kodak στο Ρότσεστερ του Νιου Τζέρσι, ενώ ο Mathieu Αsselin διασχίζει κατά μήκος τη χώρα για να ανακαλύψει τις συνέπειες από τις καλλιέργειες μεταλλαγμένων της εταιρείας Monsanto.