Το τελευταίο φωτογραφικό έργο της Michal Chelbin, το οποίο παρήχθη στο χώρο επτά φυλακών στην Ουκρανία και τη Ρωσία κατά τη διάρκεια των περασμένων έξη ετών, διερευνά τη σημασία του να είναι κανείς έγκλειστος και διαρκώς υπό έλεγχο –αλλά και να φέρνει ξανά στο νου του ένα τέτοιο άτομο σε τούτο το σουρεαλιστικό κόσμο μέσα στον κόσμο. Οι απεικονίσεις της Chelbin είναι φημισμένες για τις έντονες αντιθέσεις τους –το παλιό με το νέο, το αλλόκοτο με το συνηθισμένο, η φαντασία με την πραγματικότητα–, αλλά κι επειδή αποκαλύπτουν τα θρυλικά τους χαρακτηριστικά που δεν γίνονται εξαρχής αντιληπτά από τον θεατή. Ο τίτλος Sailboats and Swans αναφέρεται στις ιδιόρρυθμες, σχεδόν χλευαστικές, βουκολικού και φαντασιακού περιεχομένου τοιχογραφίες και αφίσες που συνάντησε σε κάθε φυλακή. Μπορεί κανείς να συναντήσει άπειρες αντιφάσεις σχετικά με τη ζωή στη φυλακή: στις γυναίκες που φοράνε λουλουδάτα φορέματα αντί για συνηθισμένες στολές• στα νεαρά κορίτσια που εκτίουν την ποινή τους μαζί με γυναίκες τρίτης ηλικίας –ενδεχομένως για να αντιληφθούν ιδίοις όμμασι το αναπόδραστο μέλλον τους• στο γοητευτικό συνδυασμό ανθρώπινου φόβου και σκληρότητας στη φυλακή νεαρών και αντρών, εκεί όπου κορμιά με μεγάλα τατουάζ τώρα πια μοιάζουν με ζόμπι, εξαντλημένα από την καθημερινή προσπάθεια να επιβιώσουν κλειδωμένα σ’ ένα κόσμο δίχως καμιά ελπίδα.
Κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας η Michal Chelbin ταξίδεψε –με σκοπό να φωτογραφίσει– στην Ουκρανία και τη Ρωσία, τις χώρες καταγωγής των προγόνων της, γοητευμένη από τις ακραίες αντιθέσεις και τα έντονα μυθολογικά στοιχεία των δύο χωρών. Χάρη στις διασυνδέσεις που κατόρθωσε να αποκτήσει, κέρδισε την εξαιρετικά σπάνια δυνατότητα να απεικονίσει τους κρατουμένους των φυλακών. Σε φωτογραφίσεις που μπορούσαν να διαρκέσουν ακόμη και ώρες ωσότου οι μάσκες τελικά να πέσουν, η φωτογράφος δε ρωτούσε ποτέ το έγκλημα για το οποίο ο κρατούμενος είχε φυλακιστεί παρά μονάχα αφότου είχε ολοκληρώσει το πορτρέτο του• κι αυτό για να κατορθώσει να δει τον άνθρωπο μέσα από τον φακό της, όχι τον φυλακισμένο.