Στη σειρά του με τίτλο Obersalzberg, ο Andreas Mühe αναπλάθει φωτογραφικές εικόνες που εδώ και πολύ καιρό έχουν απαγορευθεί από τη συλλογική μνήμη. Αναφέρεται ευθέως στον Walter Frentz, ένα φωτογράφο που συνέβαλε σημαντικά στην εγκαθίδρυση της δημόσιας εικόνας του ναζιστικού καθεστώτος. Όμως ενώ ο ίδιος ο Walter Frentz διέθετε ελάχιστο χρόνο για να ποζάρει κατάλληλα τα μοντέλα του, ο Mühe αφιερώνει άφθονη προσοχή στον τρόπο που «στήνει» τους πρωταγωνιστές του.

Σε αυτές τις μελέτες της πόζας, ναζί ένστολοι ή γυμνοί που στέκουν όρθιοι μέσα στο στούντιο, φωτίζονται κατά μέτωπο. Αυθεντικές φωτογραφίες από τη ναζιστική περίοδο χρησιμοποιήθηκαν για να αντιγραφούν αυτές οι πόζες, που αποπνέουν μία ιδιαίτερη υπερένταση. Με τρόπο σχεδόν καταγραφικό, ο Mühe αποκωδικοποιεί τα αρχεία της εποχής και τα μεταφράζει στη δική του καλλιτεχνική γλώσσα. Ένας ένστολος άντρας αντικρίζει τον εαυτό του σε μίαν άλλη φωτογραφία, όμως αυτήν τη φορά γυμνό και τοποθετημένο με μεγάλο κόπο στην ακριβώς ίδια στάση. Η ένταση των μυών του άντρα και η συγκέντρωσή του για να διατηρήσει την τέλεια στάση αποκαλύπτονται μονάχα όταν βγάζει όλα του τα ρούχα. Το στούντιο λειτουργεί εξίσου ως δωμάτιο αλλά και ως φόντο: σκοτεινό, ζοφερό, με σκιές πάνω στους τοίχους, φέρνει αναμνήσεις στο μυαλό. Σαν αγάλματα αυτοί οι άντρες ανέγγιχτοι, αμετακίνητοι και σχεδόν απόντες από την ζωντανή πραγματικότητα, δείχνουν χαμένοι κάτω από το δυνατό, τεχνητό φως του στούντιο. Η αναπαράσταση της εξουσίας αποκαλύπτεται ως μία ενορχήστρωση. Παρουσιάζοντάς τους δίχως την επιθετικότητα των χρόνων του καθεστώτος και δίχως καμιά χρονική σύνδεση με τα ιστορικά γεγονότα, οι ναζί στις εικόνες του Mühe αποτυγχάνουν ευθέως να διεγείρουν τη μνήμη.

Στις φωτογραφίες των τοπίων, πυκνά δάση και πανύψηλα βουνά, που φαντάζουν αρχαϊκά και ανυπέρβλητα, καταλαμβάνουν ολόκληρο σχεδόν το κάδρο. Οι τοποθεσίες επελέγησαν με βάση ιστορικά κριτήρια: το τοπίο στο Μπερχτεσγκάντεν, που περικλείει το Ομπερσάλτσμπεργκ, υπήρξε το καταφύγιο του Χίτλερ και της ακολουθίας του. Οι ανθρώπινες φιγούρες τοποθετούνται πάντοτε στο ακριβές κέντρο της κάθε εικόνας, η φύση περιέρχεται στο παρασκήνιο και η όλη σκηνοθεσία καταλήγει κανονικό θέαμα.

Barbara Jenner

www.andreasmuehe.com

 

Athens Photo Festival 2015
Κεντρικό Πρόγραμμα

[Memory Lab]
Α European Month of Photography (EMoP) project

Andreas Mühe (DE)
Obersalzberg

Μουσείο Μπενάκη (Κτήριο οδού Πειραιώς)
3 Ιουνίου – 31 Ιουλίου, 2015

Courtesy by: earlier | gebauer, Berlin, VG Bild-Kunst, Bonn 2014